Nazorg bij een tandextractie

NAZORG BIJ EEN TANDEXTRACTIE

Soms is het nodig om een tand te verwijderen, dit noemen we een extractie.

Meestal genezen de wonden na een tandextractie vlot. Om een goede genezing van de wonde te bevorderen kan u echter nog enkele voorzorgsmaatregelen nemen om de vorming van de bloedklonter in de wonde niet tegen te werken. Deze bloedklonter bevordert immers de genezing.

Bloeding
De eerste 48 uur kan de wonde nog wat nabloeden. In dit geval kan u een wattenrol op de wonde leggen en er gedurende 15 tot 20 minuten stevig op
bijten.

Zwelling
Er kan zwelling optreden gedurende 48 uur, meestal de laatste 24 uur meer; nadien mag de zwelling niet meer toenemen en zal deze stilaan afnemen. Om zo weinig mogelijk zwelling te hebben kan er een ijszakje tegen de wang gehouden worden.

Pijn
Een zekere gevoeligheid is onvermijdelijk. Indien de pijn echter onverdraagbaar wordt kan uw tandarts u een doeltreffende pijnstiller voorschrijven.

Spoelen en hygiëne
Oefen geen zuigkracht uit op de wonde en spoel de wonde de eerste dag niet. Dit kan leiden tot nabloeding. U mag de mond spoelen vanaf de dag na de ingreep met een spoelmiddel voorgeschreven door de tandarts. Blijf uw tanden gewoon verder poetsen, maar wees voorzichtig met de wonde en de eventuele hechting.

Hechtingen
Indien de draadjes niet resorbeerbaar (verteerbaar) zijn, moeten ze na 10 dagen verwijderd worden.

Eten en drinken
U mag eten vanaf de verdoving is uitgewerkt. Eet of drink gedurende de eerste 24 uur geen hete of ijskoude voeding of dranken.

Roken en alcohol
Het is aangewezen om minimum drie dagen na de ingreep niet te roken en geen alcohol te gebruiken wegens het verhoogde risico op nabloeding en infectie